Hvad er LCHF

Mad som gør dig sund og glad. LCHF betyder Low Carb High Fat – lav indtag af kulhydrater, højt indtag af fedt – og er et nyt navn for en gammel viden. Det er maden, vi er designet til at spise. Maden, som mormor og farmor spiste, da de var børn.

Naturligt fedt som, smør, fed fisk og flæsk og ikke flere kulhydrater, end de kunne tåle. Spise efter kroppens behov.

LCHF er til dig, som vil være sund, men også til dig, som kæmper med overvægt. At vælge at spise lidt og fedtfattigt giver en krop, som sparer på energien og forøger fedtlagringen. Helt modsat det vi ønsker.

I mange år er vi blevet opdraget til fjerne fedtet og i stedet spiser rigtig godt af de fedtfrie kulhydrater som brød, pasta, ris og kartofler. Lært at altid gå efter de madvarer med det laveste fedtindhold uden at tænke over hvordan producenterne har reduceret fedtet, i bedste fald er den med vand, i værste fald sukker, eller kunstige fyldstoffer og E-numre.

LCHF er altså vores naturlige kost. Helt almindelig mad, som vi altid har spist. Ingen kunstige tilsætningsstoffer, intet industrifremstillet fedt – bare naturlige fødevarer, som vi har forarbejdet så lidt som muligt.

Man sammensætter sine måltider af naturlige råvarer som kød, fjerkræ, fisk, æg, masser af “over jorden” grøntsager, fede mælkeprodukter, lidt nødder  og bær.

Med lav kulhydrat-kost skåner du dit insulinsystem og slipper for et meget svingende blodsukker. Med høj fedt-kost er du altid mæt og har en god fedtforbrænding.

Spis fedt, spis proteiner. Spis til du er mæt. Dekorer tallerken med grønsager, som vokser over jorden. Grønsagerne giver variation, en glad mave og et farverigt måltid. Spis nødder fulde af sunde mineraler, og nyd gode oste.

Spis LCHF og få:

  • stabilt blodsukker
  • mindre sukkertrang
  • stabil vægt eller vægttab
  • bedre humør
  • fladere mave uden oppustethed
  • bedre søvn
  • færre sygedage
  • mindre risiko for at udvikle type 2-diabetes

Hvad må jeg spise på LCHF:

  • Kød – alle slags
  • Fisk og skaldyr
  • Æg
  • Grøntsager – primært dem der vokser over jorden
  • Naturligt fedt – også smør
  • Ffede mejeriprodukter
  • Nødder og kerner
  • Bær

Hold dig fra:

  • Sukker
  • Kornprodukter -alle også rugbrød og fuldkornsprodukter, de er bare mindre dårlige end de hvide
  • stivelse  – pasta,ris, kartofler. Rodfrugter kan være ok.
  • Margarine og industrielt forarbejdede olier
  • Lightprodukter og kunstige sødemidler
  • Øl

Det, du kan spise uden at bekymre dig, er det, som har svømmet, løbet, fløjet og vokser over jorden!

  • Kilde: Lars Erik Litsfeldt – Kom i gang med LCHF på 14 dage – Politikens forlag
  •              Anna Hallén – Tab dig med LCHF – Lindhardt & Ringhof
  •              Jane Faerber – Spis dig mæt & glad – Politikens forlag

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>